Wij bouwen

      BETERE WEBSITES

 

Jij krijgt

      MEER RESULTAAT

"

Hoe werkt SEA? Zoekmachine adverteren voor beginners

Wat is SEA en hoe werkt het? En wat is het verschil tussen SEA en SEO? Daar geven we je graag antwoord op! We delen bovendien een handig SEA stappenplan voor beginners. Na het lezen van dit blog weet jij hoe SEA werkt en hoe jij kan beginnen met succesvol adverteren in Google! 

Hoe werkt SEA

Wat is SEA? En wat is het verschil met SEO? 

Laten we beginnen met uitleggen wat SEA is en wat de verschillen zijn tussen SEA en SEO. 

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Wanneer je via een zoekmachine een zoekopdracht doet, zijn de bovenste resultaten vaak gesponsord. Dit zijn advertenties, ook wel betaalde zoekresultaten. Deze advertenties vallen onder SEA. De resultaten die daarna volgen zijn organisch, hier hoef je niet voor te betalen. Deze resultaten vallen onder SEO (Search Engine Optimization).

Kort samengevat: SEO zijn organische zoekresultaten waar je niet voor hoeft te betalen, SEA zijn de betaalde zoekresultaten (advertenties). Het voordeel van SEA inzetten is dat je gelijk een hoge positie hebt, bij SEO kan dit even duren. Het nadeel van SEA is dat je hiervoor moet betalen, bij SEO hoeft dat niet. 

Hoe werkt SEA? Stappenplan voor beginners

De wondere wereld van SEA kan nogal overweldigend zijn, want er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Daarom beginnen we hier bij het uitleggen van de basis, zodat je ook zonder ervaring een succesvolle SEA campagne kan opzetten! 

Stap 1: Doel van de advertentie

Waarom wil je SEA inzetten? Wat is het doel van de advertentie? Dit kan bijvoorbeeld het promoten van jouw product of dienst zijn, maar ook een actie uitlichten, meer brochure downloads ontvangen of meer contact aanvragen krijgen. Zorg dat je dit helder hebt voor je gaat beginnen. 

Laten we beginnen! Ga naar Google Ads en maak een nieuwe advertentie aan. Je begint met het kiezen van een campagnedoel. Dit kan bijvoorbeeld verkoop, leads of websiteverkeer zijn. Kijk welk campagnedoel het beste aansluit bij jouw doel van de advertentie.

Stap 2: Campagnetype

Naast het instellen van een campagnedoel, moet je ook een campagnetype kiezen. Dit heeft invloed op waar de advertentie wordt getoond, bijvoorbeeld in de zoekresultaten, op Youtube (video) of in het shopping gedeelte van Google. We gebruiken nu als voorbeeld een advertentie via de zoekresultaten, dit is een veelgebruikte manier van SEA.

Stap 3: Bieden

Afhankelijk van het gekozen campagnedoel en -type kan je kiezen waar jij je op wil richten. Als het doel websiteverkeer is, dan zijn klikken natuurlijk een belangrijk doel. Andere doelen kunnen bijvoorbeeld conversies of vertoningspercentage zijn. Kijk ook hier weer wat het beste aansluit bij jouw advertentiedoel.

Stap 4: Campagne-instellingen

Tijd om een aantal instellingen goed te zetten. Waar wil je dat je advertentie getoond wordt? Locatie is hierbij belangrijk. Wanneer jij een bakkerij met lokale klanten hebt, dan hoef jij je advertentie niet in heel Nederland te vertonen. Kies je locatie dus zorgvuldig uit. 

Daarnaast kan je hier doelgroepsegmenten aan de advertentie toevoegen. Heb je een winkel met sportkleding? Dan wil je natuurlijk mensen bereiken die interesse hebben in sport en sportkleding. 

Vergeet niet de start- en einddatum in te voeren en alle instellingen even goed door te lopen. 

Stap 5: Zoekwoorden(onderzoek)

Als alle instellingen klaar staan kunnen we gaan beginnen met het toevoegen van zoekwoorden. Het is handig om vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen, zodat je weet welke zoekwoorden relevant voor jou zijn en wat de kosten per klik (CPC) zijn. Google Ads kan je hier ook bij helpen door zoekwoordsuggesties, maar we raden aan om eerst zelf vooraf te onderzoeken welke zoekwoorden voor jou interessant zijn. Zo behaal je het beste resultaat met je advertentie!

Stap 6: De advertentie

Tijd om de advertentie te maken! Voeg de uiteindelijke URL van de advertentie toe. Dit is de pagina waar bezoekers op komen na het klikken op de advertentie. Zorg dat deze pagina goed aansluit op de advertentie, zodat bezoekers gelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Doorverwijzen naar de homepage is dus vaak niet zo handig, dit is te algemeen.  

Daarnaast voeg je koppen en beschrijvingen toe. Maak het aantrekkelijk om door te klikken door het toevoegen van een call to action (CTA). Vergeet ook niet om de zoekwoorden die je bij stap 5 hebt ingevuld te verwerken in de koppen en beschrijvingen. Laat je creativiteit de vrije loop, hoe meer je advertentie opvalt, hoe sneller mensen zullen klikken. 

Je kan eventueel ook aanvullende elementen toevoegen, zoals sitelinks en highlights. Bekijk alle mogelijkheden en bedenk welke interessant zijn voor jouw advertentie. 

Stap 7: Budget

Nadat je alle instellingen hebt ingevuld, de zoekwoorden hebt toegevoegd en de advertentie hebt gemaakt, is het tijd om het budget in te stellen. Bepaal hoeveel budget jij wil uitgeven aan de advertentie. Google Ads geeft je ook een aanbevolen budget waarin er een schatting wordt laten zien van het aantal klikken en de kosten en de gemiddelde CPC (kosten per klik). Als je het lastig vindt om een budget te bedenken, kan je dit als richtlijn aanhouden. 

Stap 8: Publiceren

Wanneer je alles hebt ingevuld is je advertentie klaar om live te gaan! Het voordeel van SEA is dat de advertentie direct wordt getoond in de zoekresultaten. Je hoeft dus niet lang te wachten tot de eerste resultaten. 

Stap 9: Optimaliseren

Na het publiceren van de advertentie is het handig om de advertentie minimaal één keer per week te optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat je het budget optimaal inzet! Wanneer de advertentie loopt krijg je inzicht in de zoekwoorden waar de advertentie op gevonden wordt. Zitten hier zoekwoorden bij die niet relevant voor jou zijn? Dan kan je deze zoekwoorden uitsluiten. Dit kan je een hoop geld besparen.

Dit SEA stappenplan is een voorbeeld, er zijn nog veel meer mogelijkheden. Probeer het eens uit door zelf een campagne te maken! Dit kan je kosteloos doen, je betaald pas wanneer je de advertentie live zet. Zo ontdek je gelijk wat de kosten zijn voor de relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf!

Lees ook: Hoe werkt SEO? Zoekmachineoptimalisatie voor beginners

Hulp bij SEA

Wil je graag SEA inzetten als onderdeel van de online marketing voor jouw bedrijf? Maar heb je hier zelf geen tijd voor of besteed je dit liever uit? Wij helpen je hier graag bij! We hebben al voor diverse klanten uit verschillende branches succesvolle SEA campagnes gedraaid. Neem gerust contact met ons op! 

Nog meer handige online marketing tips

4 manieren om je online zichtbaarheid te vergroten

4 manieren om je online zichtbaarheid te vergroten

Online zichtbaar zijn is in 2023 belangrijker dan ooit. Door je online vindbaarheid te vergroten, verhoog je het aantal website bezoekers, waardoor je ook je conversie kan verhogen. Online zichtbaarheid is een goed middel om je doelen (zoals meer offerte aanvragen of meer verkopen) te bereiken. Er zijn verschillende manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. We bespreken graag 4 manieren:

14 tips om succesvol te groeien op Instagram

14 tips om succesvol te groeien op Instagram

Instagram, het is een van de bekendste en grootste socialmediakanalen van nu. Het platform biedt veel potentie voor het (organisch) laten groeien van je bedrijf, maar er is ook veel concurrentie. Een goede strategie is dus onmisbaar. Daarom delen wij 14 tips om succesvol te groeien op Instagram!