Wat is SEO? Hoe werkt SEO? En hoe gebruik je het om vindbaar te worden in de zoekresultaten van Google? In dit blog geven we antwoord op deze vragen. Met deze tips kan jij een goede SEO basis neerzetten!
Wat is SEO?
Voor we dieper ingaan op SEO leggen we graag nog even uit het precies is. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je een website optimaliseert zodat hij beter gevonden wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google. Het doel is dus een betere vindbaarheid van de website en hogere posities in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing.
Naast SEO heb je ook nog SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Hiermee betaal je om gevonden te worden, in plaats van organisch getoond te worden. Het voordeel hiervan is dat je sneller resultaat hebt, het nadeel is dat het een flinke investering kan zijn. Je moet immers blijven betalen om getoond te blijven worden. Het is dus op de lange termijn duurzamer om te investeren in SEO. Het duurt langer, maar je hebt er ook langer profijt van!
Hoe werkt SEO?
Om je website vindbaar te maken spelen een heleboel factoren een rol. Een combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat je je website SEO optimaliseert. Laten we bij het begin beginnen:
Zoekwoorden onderzoek
Wanneer je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk om te weten waar je precies op gevonden wil worden. Een goede start is dus het doen van een zoekwoorden onderzoek. Bedenk welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf en welke zoekwoorden worden gebruikt door jouw doelgroep. Op deze zoekwoorden kan je jouw website gaan optimaliseren.
Tip: Heb je een lokale doelgroep? Gebruik dan zoekwoorden met lokale plaatsnamen om de juiste doelgroep te bereiken. Heb je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Amsterdam, dan kan je als zoekwoord ‘fietsenwinkel Amsterdam’ gebruiken.
Landingspagina’s
Voeg landingspagina’s toe aan je website. Een landingspagina is een pagina die je optimaliseert om gevonden te worden in zoekmachines zodat mensen op je website kunnen landen. Geef elke landingspagina een uniek zoekwoord. Zo weten zoekmachines waar de pagina over gaat en kan je de pagina optimaliseren op dit zoekwoord.
Bloggen
Begin met bloggen! Dit is een goede manier om regelmatig nieuwe content op je website te plaatsen. Geef elke blog een zoekwoord zodat hij gevonden wordt via zoekmachines als Google, dit kan voor veel extra bezoekers zorgen.
Tip: Houd een minimum van 300 woorden aan voor je pagina’s en blogs.
Afbeeldingen
Naast tekst spelen ook afbeeldingen een rol in de SEO optimalisatie. Voeg aan iedere afbeelding op je website een alt-tag toe. Zoekmachines kunnen namelijk geen afbeeldingen lezen, maar wel de alt-tags. Op deze manier weten zoekmachines dus ook waar de afbeeldingen over gaan.
Responsive design
Zorg dat je website een responsive design heeft. Responsive betekent dat de website zich aanpast naar het beeldscherm van de bezoeker. Zo hebben alle bezoekers een goede gebruikerservaring en klikken ze niet weg omdat de website bijvoorbeeld niet goed werkt.
Linkbuilden
Linkbuilden is ook een van de onderdelen van SEO optimalisatie. Zowel de interne linkstructuur als externe links vanaf andere websites kunnen je website optimaliseren. Zorg dat alle belangrijke pagina’s minimaal één interne link hebben en let bij linkbuilden op de kwaliteit van de website. Hoe hoger deze is, hoe meer je aan een link vanaf die website hebt.
Google tools
Maak gebruik van de gratis tools die Google te bieden heeft, zoals Google Analytics en Google Search Console. Een analyse tool zoals Google Analytics geeft je inzicht in waar bezoekers vandaan komen en helpt je hun gedrag op de website te monitoren. Dit levert je waardevolle informatie op om je website te optimaliseren. Daarnaast kan je Google Analytics gebruiken om de structuur van je website te verbeteren, zodat bezoekers langer op je website blijven en meerdere pagina’s bezoeken. Wanneer dit gebeurt ziet Google dat bezoekers je website interessant vinden en dat draagt bij aan een hogere ranking.
In Google Search Console vind je andere handige informatie, zoals het aantal klikken, het aantal vertoningen, de gemiddelde positie en de gemiddelde CTR.
Lees ook: 12 gratis website tools voor jouw online marketing
Yoast SEO
Is jouw website gebouwd in WordPress? Maak dan gebruik van de (gratis) plugin Yoast SEO. Dit is een handige plugin die je een handje helpt met het optimaliseren van pagina’s op zoekwoorden. Hier kan je het zoekwoord van de pagina invoegen, maar ook de SEO-titel, slug en metabeschrijving.
Tip: Schrijf voor elke pagina van je website een meta-beschrijving en vul de slug en SEO-titel in. Dit vergroot de kans dat mensen doorklikken naar je website. Daarnaast geef je zoekmachines als Google informatie waar de pagina over gaat, wat bijdraagt aan de ranking van de pagina in de zoekresultaten.
Op Google zelf kan je ook een aantal dingen doen wat betreft SEO. Voeg je bedrijf toe aan Google Mijn Bedrijf. Zo ben je beter vindbaar in Google en zijn bedrijfsgegevens makkelijk te vinden.
Laat daarnaast je klanten een review achterlaten via Google. Dit trekt niet alleen potentiële nieuwe klanten aan, maar is ook goed voor de positie van je website in de zoekresultaten.
Lees ook: Hoe werkt SEA? Zoekmachine adverteren voor beginners
Aan de slag met SEO
Om het meeste uit SEO te halen, moet je natuurlijk eerst weten hoe het er nu voor staat. Onze gratis en vrijblijvende webscan is daarom altijd een goed idee! Je ontvangt een uitgebreide rapportage met de huidige staat van jouw online zichtbaarheid én veel tips om deze zelf te verbeteren. Ook krijg je waardevolle inzichten in de SEO van jouw concurrenten. Alle input dus om gedegen aan jouw eigen online zichtbaarheid en SEO te gaan werken!
Je vraagt de webscan gemakkelijk aan door het formulier op deze pagina in te vullen: gratis webscan.