10 januari 2021
SEO in 2021: wat worden de trends?
De wereld van SEO en online marketing is continu in beweging. Dat maakt ons vak zo lekker dynamisch. Maar het is dus ook belangrijk om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Wat worden de trends van 2021?

In de basis verandert er niet veel. Nog steeds is een goede SEO-strategie gestoeld op de drie pijlers techniek, content en autoriteit. Maar er gaan in 2021 wel een aantal grote veranderingen plaatsvinden in het algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt de posities van webpagina’s in de zoekresultaten van de zoekmachine. En ook dit jaar maakt Google haar zoekmachine daarmee weer een stukje slimmer… Ik zet de belangrijkste trends voor je op een rijtje.

1. Verbeter de gebruikerservaring met Core Web Vitals
Eén van de belangrijkste wijzigingen kondigde Google mei vorig jaar al aan. Als Google zo ver van tevoren een update aankondigt, dan weet je dat ze serieus zijn! De update omtrent de zogenaamde Core Web Vitals is dan ook een van de belangrijkste wijzigingen van dit jaar. 
Core Web Vitals zijn kengetallen, die aangeven hoe de gebruikerservaring van jouw webpagina is. Dit doet Google aan de hand van drie onderdelen:

  • LCP (Largest Contentful Paint): Hierbij kijkt Google naar de laadsnelheid van het grootste content-element boven de vouw op jouw pagina. Door die grootste content-elementen zo klein mogelijk te maken, bereik je de beste LCP-waarde. Een goede LCP-waarde is 2,5 seconden of sneller.
  • FID (First Input Delay): Hiermee bedoelt Google de tijd die het kost voordat je iets kunt doen op de webpagina. Dus hoelang het duurt voordat een webpagina interactief wordt. Een FID zou minder dan 100 ms moeten zijn.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): Dit geeft aan hoeveel onverwachte lay-outverschuivingen in een webpagina plaatsvinden. Bijvoorbeeld als afbeeldingen binnen een tekst pas later geladen wordt, dan kan het voorkomen dat de tekst verschuift. Irritant als je net die tekst aan het lezen bent, dus vandaar dat een goede CLS-waarde kleiner is dan 0,1.

Maar hoe kun je nu actie ondernemen om de Core Web Vitals van jouw website te verbeteren? Daarvoor kun je de PageSpeed Insight Tools van Google gebruiken. Je ziet precies hoe jouw website scoort op de drie Core Web Vitals. Wil je nog gerichter optimaliseren? Maak dan gebruik van Google Search Console. Onder het kopje “Site-vitaliteit” zie je de URL’s die verbetering nodig hebben.

2. Optimaliseer mobile first
Dit is niet nieuw. Al in 2016 schreef ik erover. Omdat het zo’n ingrijpende verandering in het algoritme en de getoonde resultaten was, duurde het uiteindelijk tot 2019 dat Google haar mobile first indexering uitrolde. Sinds die tijd kijkt Google eerst naar de mobiele versie van een website en baseert haar rankings voor een groot gedeelte op die versie. Een responsieve website is nu dus belangrijker dan ooit!
In 2020 gaat Google nog een stapje verder. Niet alleen de responsiveness van een website wordt bekeken, ook de hierboven genoemde Core Web Vitals worden apart bekeken voor mobiel en desktop. Daarnaast vind je in Google Search Console een apart kopje om de gezondheid van jouw mobiele website te controleren. Mobile first betekent dus dat je de Core Web Vitals en de gezondheid van jouw mobiele website goed op de rit moet hebben!

3. Richt je niet meer op slechts één zoekterm
Google wordt steeds slimmer. Tot voor kort was het voldoende om de zoekterm waar je op gevonden wilde worden op strategische plekken in de tekst te plaatsen. Maar nu kijkt Google naar veel meer dan alleen die zoekterm. De zoekmachine kan verbanden leggen, weet eigenschappen van bepaalde termen, associeert woorden met elkaar en bepaalt aan de hand daarvan de relevantie van een pagina. Dit noemen we semantisch zoeken.
Een simpel voorbeeld. Als je op zoek bent naar een auto in de kleur blauw, dan kun je zoeken op “blauwe auto”, “auto blauw” of “auto in blauw”. Zou Google uitsluitend naar zoektermen kijken, dan zouden voor deze drie zoektermen drie aparte pagina’s moeten komen. Maar intussen is Google dus zo intelligent dat het weet dat je in alle gevallen op zoek bent naar hetzelfde.
Het gaat dus meer en meer om het onderwerp in plaats van om een losse zoekterm. Maar hoe zorg je ervoor dat je een goede tekst schrijft, die geschikt is voor het semantisch zoeken van Google? Verplaats je daarvoor in de bezoekers van jouw website. Welke vragen willen ze beantwoord hebben? Waar zoeken ze op? Bepaal zoveel mogelijk long tail zoektermen en verwerk deze in jouw tekst. Benieuwd waar mensen zoal op zoeken omtrent jouw zoektermen? De website Answer the public geeft leuke inzichten.
Hieraan gerelateerd geldt in 2021 ook meer dan voorgaande jaren: wees relevant. Geef zoveel mogelijk informatie over het onderwerp. Daarbij mag je flink uitweiden en alle belangrijke zaken behandelen. Want hoe langer jouw content, hoe beter die scoort (over het algemeen). Maar bedenk je daarbij wel continu: is deze content nog relevant genoeg voor mijn bezoekers?

4. Google’s AI wordt steeds slimmer
Artificial Intelligence, kortweg AI, is allang geen science fiction meer. Ook Google maakt er steeds meer gebruik van. Het semantisch zoeken is daarvan een voorbeeldje. Maar in 2021 gaat de ontwikkeling weer een paar stapjes verder. Een goede graadmeter daarvoor is de uitrol van Google Analytics 4 eind vorig jaar. Deze compleet herziene versie focust niet meer op hoe een gebruiker over een website navigeert, maar kijkt veel meer naar wat een gebruiker op een website doet. Ook hier geldt dus dat gebruikerservaringen een steeds grotere rol gaan spelen.
Zorg er dus voor dat bezoekers op jouw webpagina’s de best mogelijke ervaring beleven. Het allerbelangrijkste: geef antwoord op hun vragen. En daarbij hoef je je vanaf nu niet te houden aan één vraag/antwoord per pagina. Want Google wordt zo slim, dat het alinea’s op één pagina apart gaat beoordelen. Dus leent jouw onderwerp zich voor meerdere vragen, zorg dan dat je die vragen in aparte alinea’s beantwoordt.

Het is wel duidelijk: als je serieus werk van de posities van jouw website in Google wilt maken, zul je ook in 2021 stevig aan de bak moeten. Bij alles wat je doet, geldt vooral één ding: stel de bezoeker van jouw website centraal. Want dat doet Google ook!

Heel veel succes met jouw SEO-werkzaamheden het komende jaar. En heb je vragen? Dan staan wij uiteraard voor je klaar!

De resultaten van online marketing

De resultaten van online marketing

Als we bij nieuwe klanten uitleg komen geven over online marketing, krijgen we steevast de vraag: “Wat levert het op?” Een logische vraag natuurlijk, maar helaas is die moeilijk te beantwoorden. Elke website is anders, elke doelgroep reageert anders en elk product/dienst vraagt om een andere aanpak. Het grote voordeel van online marketing is wel dat het goed meetbaar is. Dus we kunnen laten zien dat onze aanpak van online marketing eigenlijk altijd goede resultaten oplevert. En dat is iets waar we stiekem best trots op zijn…

Het belang van een SSL-certificaat op je website

Het belang van een SSL-certificaat op je website

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een orthodontiepraktijk een boete van 12.000 euro opgelegd. De website van de praktijk was onbeveiligd. Daardoor liepen patiënten het risico dat gevoelige gegevens, zoals hun BSN, op straat kwamen te liggen.

Lees hieronder verder over het belang van een SSL-certificaat.

Ook aan de slag met jouw website?

 

Het is tijd. Tijd om aan de slag te gaan met jouw website. Tijd om meer klanten te scoren. Tijd voor meer resultaat.

Maar neem nog even de tijd om gratis advies van ons in te winnen. Want dat is time well spent.