Webdesign in 2021: wat worden de trends?
1. Parallax effecten
Door elementen in een website op een bepaalde manier over elkaar heen te laten schuiven, lijkt het net of er diepte zit in hetgeen je ziet. Dit noemen we parallax. Met deze optische illusie kun je veel gave dingen doen. Op zich is deze techniek niet nieuw, maar ik verwacht dat we het in 2021 op veel meer websites terug gaan zien. Als je parallax effecten op de juiste manier toepast, kun je jouw bezoekers sneller in jouw website trekken. Door de subtiele animaties die parallax met zich meebrengt, worden ze als het ware in jouw website gezogen. Maar parallax kan ook teveel worden toegepast. Dan gaat het afleiden van de boodschap van jouw website. De kunst is om de juiste balans te vinden. Bijvoorbeeld zoals we hier gedaan hebben bij Het Fundament Makelaardij, makelaar in Tiel.
2. Video in headers
We krijgen steeds sneller internet. Dat biedt ons als webbouwers ook steeds meer mogelijkheden. De verwachting is daarom dat steeds meer websites video toe gaan passen. En één van de plekken waar we het veel meer gaan zien, is in de headers bovenaan pagina’s. Een video op die plek biedt goede mogelijkheden om de bezoeker meer te betrekken bij de website. Het geeft de kans om jouw website op een fraaie manier te presenteren. Zoals we bijvoorbeeld gedaan hebben bij de nieuwe website voor Flying Fish eFoils.

3. Storytelling
Tegenwoordig hebben mensen veel keuze. Door internet is de wereld namelijk een stuk kleiner geworden. Het is dus belangrijk dat je als ondernemer jouw (potentiële) klanten aan jou weet te binden. Dit doe je door jouw verhaal duidelijk naar voren te brengen. Op die manier onthouden mensen jouw bedrijf beter, maak je jouw boodschap uniek en krijgt de informatie die je deelt betekenis. Dit resulteert in een emotionele band, waardoor (potentiële) klanten sneller geneigd zijn (weer) bij jou te kopen. Niet gek dat de Stories op Instagram en Facebook zo populair zijn. Ook LinkedIn biedt de mogelijkheid voor het plaatsen van Stories. En zelfs Google experimenteert hiermee in haar zoekmachine.
Al deze vormen van storytelling zijn gebaseerd op beeld. Om jouw eigen verhaal te vertellen, zul je dus eigen foto’s moeten hebben. Door eigen foto’s te gebruiken in plaats van stockfoto’s krijgt ook jouw website een geheel eigen gezicht. De bezoekers zien continu dezelfde gezichten en dat geeft vertrouwen. Het effect zie je op de website van VDH Specialistische Reiniging.
4. 3D visualisaties
Mede door corona hebben online oriënteren en shoppen de afgelopen tijd een grote vlucht genomen. Het is niet mogelijk om zaken in de winkel te bekijken en te ervaren, dus moet er online een oplossing voor dit probleem worden gevonden. Door 3D visualisaties te gebruiken, kun je de bezoekers van jouw website een goed beeld geven van jouw product. Zij kunnen jouw product(en) als het ware ervaren en van alle kanten goed bekijken.
Maar niet alleen voor productpresentaties zijn 3D visualisaties bruikbaar. Ze zijn ook prima geschikt als designelement, om diepte te creëren in een platte website. In de website die wij gebouwd hebben voor Groendijk Design zie je het effect van 3D visualisaties.
5. Toegankelijkheid
Nederland vergrijst. Daar moeten webdesigners rekening mee houden. Websites moeten namelijk ook toegankelijk zijn voor een oudere doelgroep. In 2021 komt daar nog meer de focus op te liggen. Door grotere contrasten aan te brengen in teksten, duidelijke invoervelden in formulieren te maken, heldere instructies te geven wanneer dat nodig is en snel en makkelijk bereikbaar te zijn (bijvoorbeeld via een WhatsApp-knop) bereik je met jouw website een betere toegankelijkheid. Zo stel je meer doelgroepen tevreden en stijgt de effectiviteit van jouw website.
6. Optimalisatie voor Google
Sowieso gaan we in 2021 steeds meer voor effectieve websites. Het lijkt toch vooral SEO-gerelateerd, het optimaliseren van jouw website voor Google. Maar Google is intussen zo slim geworden, dat het verder kijkt dan alleen de inhoud van jouw website. Google weet wat een internetgebruiker wil: een snelle, gebruiksvriendelijke website waar precies op staat waar hij/zij naar op zoek is. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid spelen dus een grote rol. Door via tools als Google Analytics, Google Page Speed Insights en Hotjar zaken te meten en te monitoren, kun je op deze gebieden grote winst behalen. En als je het op basis van deze gegevens voor Google goed doet, doe je het voor de bezoekers van jouw website ook goed.
Je leest het: ook op het gebied van webdesign en webbouw belooft 2021 een mooi jaar te worden. Ben je benieuwd hoe jouw website weer bij de tijd gebracht kan worden? Maak dan nu een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek, wij laten het je graag zien!