De resultaten van online marketing
Neem dit voorbeeld. Deze hovenier is al jarenlang actief op internet, maar werd 2 jaar geleden klant bij ons. In het begin hebben we sterk de focus gelegd op meer bezoekers op de website krijgen. Dat lukte aardig, maar het is minstens zo belangrijk om de kwaliteit van die bezoekers continu te verbeteren. Door de website beter in te richten (onder andere door het aanbrengen van een goede funnel) hebben we het aantal paginaweergaven en het aantal bekeken pagina’s per sessie flink kunnen verhogen. Voor Google en andere zoekmachines is dit een signaal dat de website content met hoge kwaliteit bevat, waardoor de website op vrijwel alle zoektermen hoger wordt geplaatst.

Tegelijkertijd hebben we de website verder geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Het aantal bezoekers dat de website via een smartphone bezocht nam sterk toe. Mobiele bezoekers bleven langer op de website, bezochten meer pagina’s per sessie en voerden meer conversies (actie op een website, zoals het invullen van een aanvraagformulier) uit. Aangezien Google sinds een aantal jaar Mobile First indexeert, heeft dit een positief effect op de positie van de website van onze klant in de zoekresultaten.

Voorbeeld 2: Hoger in Google zorgt voor meer omzet
Eén van onze belangrijkste taken is om ervoor te zorgen dat de websites van onze klanten zo hoog mogelijk in Google terecht komen op zoveel mogelijk relevante zoektermen. Zo ook bij de website van deze groothandel. In een jaar tijd hebben we gezorgd voor een ruime verdubbeling van het aantal bezoekers dat via Google op deze website komt. Daarbij hebben we er goed op gelet dat de kwaliteit van de bezoekers niet lager werd. Dit resulteerde in een ruime verdriedubbeling van het aantal prijsaanvragen (conversies) van bezoekers die via Google op de website kwamen.

De zoekmachines zorgen voor het grootste aantal bezoekers, maar er zijn nog meer kanalen om bezoekers naar de website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, social media en banneradvertenties. Deze kanalen hebben we ook ingezet bij deze groothandel. Dit heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf in een half jaar maar liefst 131 aanvragen meer heeft gehad dan dezelfde periode vorig jaar. Een stijging van 524%!

Voorbeeld 3: Met een uitgekiende online strategie een nieuwe website snel laten renderen
Maar uiteraard werken we niet alleen met bestaande websites. Ook nieuwe websites pakken we graag aan. Zo hebben we voor een leverancier van zwembaden een nieuwe website gebouwd. Deze website ging in januari 2018 live. Vervolgens hebben we ervoor gezorgd dat het aantal bezoekers in een jaar tijd omhoog is geschoten.

Vooral het verkeer dat via Google op de website binnenkomt is explosief gestegen. In een jaar tijd met bijna 2.500% (vijfentwintighonderd procent)! Dit hebben we bereikt door een gedegen zoektermenonderzoek te doen. Aan de hand van dat onderzoek hebben we ons vervolgens kunnen focussen op belangrijke zoektermen, waarop de concurrentie nog niet hoog was. Dit alles heeft geresulteerd in drie keer zoveel aanvragen via de website.

Dit zijn niet de enige voorbeelden
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het grote effect dat online marketing kan hebben. Benieuwd naar nog meer voorbeelden? Ik laat ze u graag zien in een vrijblijvend en gratis adviesgesprek!