Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten voor je bedrijf? + handig stappenplan
Maak jij al gebruik van Pinterest voor je bedrijf? Zo niet, dan is dat een gemiste kans. Je kan Pinterest namelijk heel goed zakelijk inzetten! We bespreken in dit blog wat Pinterest precies is, wat de voordelen zijn en we geven je een handig stappenplan om de eerste stappen te zetten naar een succesvol Pinterest account!

Wat is Pinterest?
Vaak wordt er gedacht dat Pinterest een sociaal medium is zoals Facebook en Instagram. Maar dit is niet zo, het is eigenlijk een visuele zoekmachine. Je krijgt dus geen tekst en websites als zoekresultaten te zien zoals in Google, maar afbeeldingen. Deze afbeeldingen worden ook wel pins genoemd. Je kan zelf pins plaatsen, maar ook pins van anderen herplaatsen (repinnen) in mappen. Deze mappen worden borden genoemd. Pinterest is dus een visuele zoekmachine met pins die je kan repinnen op borden. Hierdoor creëer je een digitaal prikbord!
Pinterest wordt vooral gebruikt om inspiratie op te doen. Gaat iemand verhuizen? Dan wordt er gezocht naar interieur- en tuininspiratie. Gaat iemand trouwen? Dan wordt er gezocht naar versiering, thema’s, bruidsjurken en bruidstaarten. Hier kan je als bedrijf dus goed op inspelen!
Wat zijn de voordelen van Pinterest zakelijk inzetten?
Nu je weet wat Pinterest is, ben je vast benieuwd wat de voordelen zijn van Pinterest zakelijk inzetten. Pinterest heeft verschillende voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook of Instagram, andere kanalen waar je content plaatst. De grootste voordelen zijn het verhogen van websiteverkeer, het kunnen inzetten van SEO en de levensduur van een pin. Dit leggen we je graag uit.
Grote doelgroep
Pinterest wordt in Nederland door ruim 4 miljoen mensen gebruikt, waarvan bijna 1 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Het wordt iets meer door vrouwen dan door mannen gebruikt, maar tegenwoordig verschilt het niet zo heel veel meer. De grootste groep gebruikers is tussen de 20 en 50 jaar oud. Door deze diverse doelgroep is het voor veel bedrijven interessant om Pinterest te gebruiken.
Websiteverkeer
Wil je meer verkeer naar je website trekken? Dan is Pinterest een goede manier om dit doel te bereiken. Ook wanneer je nog weinig of geen volgers hebt, kan je namelijk een groot bereik creëren. Vaak leidt Pinterest niet alleen tot meer websiteverkeer, maar ook tot meer conversies. Mensen op Pinterest zijn namelijk vaak geneigd om een aankoop te doen.
SEO
Omdat Pinterest een zoekmachine is, kan je gebruikmaken van SEO. Dit betekent dat je zelf in de hand hebt hoe goed je gevonden wordt op Pinterest. Op Instagram heb je dit bijvoorbeeld een stuk minder, omdat je afhankelijk bent van onder andere interactie en algoritme. SEO op Pinterest kan je inzetten door het toevoegen van relevante zoekwoorden:
- Gebruikersnaam, bijvoorbeeld: Creating4U | Online Marketing
- Omschrijving van je profiel
- Omschrijving van borden
- Titels, omschrijvingen, alt-tekst en URL’s van pins
- Op pins zelf, Pinterest kan namelijk afbeeldingen lezen
Levensduur pin
De levensduur van een geplaatste pin is veel langer dan een post op een social medium. Bijvoorbeeld: wanneer je een post plaatst op Instagram, is de levensduur van deze post 1 dag tot maximaal 3 dagen. Wanneer je een pin plaats op Pinterest, is de levensduur van een pin 3 maanden tot jaren. Dit betekent dat elke pin die je plaatst heel lang relevant blijft. Je hebt dus veel langer profijt van een pin dan van een Instagram post!
Stappenplan Pinterest zakelijk inzetten
Nu je weet wat Pinterest is en waarom je dit wil inzetten, is het tijd om aan de slag te gaan! Dit is het stappenplan voor het opzetten van een Pinterest account:
- Begin met het aanmaken van een zakelijk Pinterest account.
- Vul je profiel met een profielfoto, omslagfoto, omschrijving en de URL van je website.
- Claim je website zodat je inzicht krijgt in statistieken. Daarnaast geeft dit autoriteit aan jouw profiel.
- Maak om te beginnen minimaal 5 borden aan met relevante onderwerpen voor jouw bedrijf. Geef deze borden een naam en omschrijving.
- Doe een zoekwoordenonderzoek: waar zoekt de doelgroep naar? Wanneer je deze informatie hebt, kan je hierop inspelen.
- Doe een concurrentieonderzoek: welke concurrenten gebruiken Pinterest? En hoe maken zij hier gebruik van?
- Voeg eigen pins toe. Dit kunnen afbeeldingen, video’s en graphics zijn. Voeg zoekwoorden toe in de titel, omschrijving en alt-tekst van de afbeelding. Zorg dat je altijd een link naar je website toevoegt. Let ook op formaat van de pins, je kan het beste 1000 x 1500 pixels (2:3) aanhouden.
- Herplaats pins van andere gebruikers op je borden. Zorg dat ongeveer 70-80% repins zijn en 20-30% eigen pins.
- Plaats consequent eigen pins, bijvoorbeeld elke week twee of drie pins. Via Pinterest kan je deze tot een aantal weken inplannen.
- Blijf actief door andere pins te repinnen en ga andere accounts (uit dezelfde branche) volgen.
Tip: laat jouw doelgroep weten dat je op Pinterest zit. Plaats een social media icoon op je website en je e-mail handtekening.
Hulp nodig bij Pinterest?
Wil jij Pinterest zakelijk inzetten voor je bedrijf? Maar heb je hier geen tijd voor of besteed je het liever uit? Wij staan voor je klaar en helpen je graag met het opzetten van een zakelijk Pinterest account. Neem gerust contact met ons op!