Wat zijn de social media formaten in 2022?
Voor eenheid in je berichten en het beste resultaat kan je het beste bij elk social media de juiste formaten aanhouden. Maar waarom? En wat zijn dan de social media formaten per platform? Dat leggen we in dit blog graag aan je uit.
Waarom de social media formaten aanhouden?
Bij een aantal sociale media zoals Instagram en TikTok heb je geen keuze en moeten jouw berichten aan bepaalde formaten voldoen. Bij andere sociale media zoals LinkedIn en Facebook kan je dit wel zelf kiezen. Toch is het belangrijk om altijd de aanbevolen social media formaten aan te houden. Waarom? Dit geeft jouw bericht of post de beste kans van slagen. Een social medium geeft namelijk voorrang aan een bericht in het juiste formaat. Voor het beste resultaat gebruik je dus de onderstaande formaten!
Bij Facebook berichten hoef je je niet aan één formaat te houden. De beeldverhouding mag van 1,91:1 tot 1:1 zijn. Past een formaat daartussenin beter bij jouw foto of bericht? Dan is dat ook goed! De formaten van Facebook zijn:
- Facebook bericht: 1080 x 1080 pixels (1:1) tot 1920 x 1080 pixels (1,91:1)
- Facebook stories: 1080 x 1920 pixels (9:16)
Waar Instagram begon als een platform waar je alleen maar vierkante foto’s kon plaatsen, is het uitgegroeid tot een social medium vol met mogelijkheden. Foto’s, video’s, carrousels, Reels en stories: het kan allemaal. De formaten van Instagram zijn:
- Instagram bericht (foto, video, carrousel): 1080 x 1080 pixels (1:1)
- Instagram story: 1080 x 1920 pixels (9:16)
- Instagram Reels: 1080 x 1920 pixels (9:16)
Tegenwoordig kan je bij een Instagram bericht ook kiezen uit een liggend (1080 x 608 pixels) of staand (1080 x 1350 pixels) bericht. Instagram Reels worden ook in de feed getoond, dan krijg je maar een gedeelte van de Reel te zien (1080 x 1350 pixels). Bij de videolengte van een Reel kan je kiezen uit 15, 30, 60 of 90 seconden.
De ideale grootte voor een afbeelding op LinkedIn is 1200 x 627 pixels of vierkant. Voor een video gelden er andere formaten, dan is het aanbevolen om een ratio tussen de 1:2,4 en 2,4:1 aan te houden. De formaten van LinkedIn zijn:
- Afbeelding: 1200 x 627 pixels of vierkant (1:1)
- Video: tussen de 1:2,4 en 2,4:1, resolutie tussen de 256 x 144 pixels en 4096 x 2304 pixels
Voor een video geldt een minimale bestandgrootte van 75 KB en een maximale bestandsgrootte van 5 GB. Daarnaast is de minimale duur van de video 3 seconden en de maximale duur 10 minuten.
Bij Pinterest wordt aangeraden om de beeldverhouding 2:3 aan te houden, dat is 1000 x 1500 pixels. Wanneer je een pin plaats die groter is dan 2:3 dan kan het zijn dat Pinterest hem afsnijdt. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Daarnaast is de maximale bestandsgrootte voor een pin 20 MB.
Wil je een videopin plaatsen? Dan wordt er aangeraden om vierkante (1:1) of verticale (2:3, 9:16) video’s te gebruiken. De maximale bestandsgrootte is 2 GB en de videolengte is minimaal 4 seconden tot maximaal 15 minuten.
TikTok
TikTok is een platform dat vooral mobiel wordt gebruikt, daarom geeft TikTok voorkeur aan een schermvullende video van 1080 x 1920 pixels. Wanneer je een horizontale video wilt plaatsen, krijg je zwart boven en onder de video te zien. Dit wil je natuurlijk voorkomen, daarom kan je het beste het verticale formaat van TikTok aanhouden.
Bij de lengte van een TikTok video heb je de keuze uit 15 seconden, 60 seconden en 3 minuten.
Benieuwd welke social media passen bij jouw bedrijf? Lees dan het blog over welke socialmediakanalen jij wilt inzetten voor je bedrijf.
Hulp nodig bij social media?
Als creatief online marketing bureau weten we niet alleen welke formaten voor welk platform nodig zijn, maar nog veel meer. We ondersteunen je graag om samen van jouw social media een succes te maken. Zo kunnen we je onder andere ondersteunen bij foto-/videografie, het schrijven van content of het complete plaatje! Neem gerust contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken.
Volg jij ons al op social media? We zijn actief op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest.