5 online marketing trends en ontwikkelingen van 2023
Online marketing is een snel veranderende wereld, daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Op deze manier blijf je namelijk effectief je doelgroep bereiken.
In 2023 zijn er zoals ieder jaar weer veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van online marketing, van personalisatie tot kunstmatige intelligentie. Wil je online blijven concurreren? Dan moet je de trends goed in de gaten houden! In dit blog zullen we 5 belangrijke online marketing trends van 2023 met je bespreken. Zo ben jij goed voorbereid op wat er gaat komen!
1. Artificial Intelligence
Kunstmatige intelligentie (AI) gaat een steeds grotere rol spelen binnen online marketing. Het wordt door bedrijven namelijk steeds meer ingezet om online marketing te personaliseren en automatiseren. Dit kan leiden tot nauwkeurigere targeting en effectievere campagnes.
De lancering van ChatGPT is je dan ook vast niet ontgaan. Eind 2022 is ChatGPT live gegaan, een chatbox ontwikkeld door het bedrijf OpenAI. Via deze chatbox kan je bijvoorbeeld een vraag stellen, waarna je meteen een antwoord krijgt. Een beetje vergelijkbaar met zoekmachines zoals Google dus, alleen krijg je hier antwoord via een chatbox.
Maar er is nog veel meer mogelijk met ChatGPT. Wanneer je bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘schrijf een tekst over online marketing’ invoert, dan krijg je daadwerkelijk een tekst over online marketing. Dit is natuurlijk een flinke ontwikkeling voor bedrijven, marketeers en tekstschrijvers.
In 2023 zal AI zich nog verder gaan ontwikkelen!
2. Google Analytics 4
Het is al een tijdje bekend, maar het zit er nu echt aan te komen: het Google Analytics zoals we het kennen gaat verdwijnen dit jaar. Vanaf juli 2023 wordt de huidige ‘Universal Analytics’ namelijk vervangen door ‘Google Analytics 4’.
Vorig jaar de vraag gesteld of Google Analytics wel voldoet aan de AVG, omdat er gebruikersgegevens worden verzameld buiten Europa. In Nederland zijn hier nog geen definitieve uitspraken over gedaan, maar als je uit voorzorg liever alvast een andere analyse tool wil proberen hebben wij 4 AVG proof alternatieven voor Google Analytics voor je op een rij gezet. Wel zo handig om alvast te weten welke alternatieven er zijn!
Lees ook: 4 AVG proof alternatieven voor Google Analytics
3. Videomarketing
De afgelopen jaren zijn video’s steeds belangrijker geworden binnen online marketing. Deze trend zal in 2023 alleen maar blijven groeien. Video’s maken het namelijk mogelijk om op een visuele manier een verbinding te maken met je doelgroep. Dit kan resulteren in een hogere betrokkenheid en conversies. En dat is natuurlijk wat je wil bereiken!
Er zijn meerdere manieren om video’s op te nemen in een marketingstrategie. Zo kun je bijvoorbeeld productvideo’s maken, videorecensies plaatsen op je website, maar ook korte videoadvertenties posten op sociale media. Op welke manier je het ook inzet, videomarketing is super effectief!
4. User Generated Content (UGC)
User Generated Content is een trend die gaat om het inzetten van tevreden klanten als ambassadeur van je merk. Dit doe je door deze ambassadeurs te laten delen hoe ze jouw producten of diensten gebruiken en hoe tevreden ze hiermee zijn. Doordat deze mensen een eigen mening geven, zijn hun reviews en meningen erg betrouwbaar. Hierdoor worden potentiële klanten aangemoedigd om jouw product of dienst uit te proberen. Daarnaast hecht een potentiele klant hier vaak meer waarde aan dan dat je zelf je producten promoot!
Investeer daarom in klanttevredenheid en het creëren van een community van ambassadeurs van je merk. Moedig ze aan om UGC te maken door ze bijvoorbeeld uit te nodigen een review of beoordeling achter te laten op je website, ze een platform te geven op je website of ze deel te laten nemen aan bepaalde challenges op social media. Maar ook het samenwerken met influencers kan vallen onder UGC.
5. Voice search optimalisatie
Heb jij je huis vol staan met slimme apparaten? Je houdt ervan of je bent er juist géén fan van, maar je zal het steeds meer terugzien. Mensen maken namelijk steeds meer gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten. Ze vragen hun slimme speaker of smartphone om antwoorden op hun vraag. Op deze manier krijgen ze snel antwoord zonder er al te veel moeite voor te doen.
Als bedrijf is het dan ook belangrijk dat de inhoud van je website geoptimaliseerd is voor deze spraakgestuurde zoekopdrachten. In praktijk betekent dit dat je content geschreven moet zijn in een sprekende toon en dat je zoekwoorden moet gebruiken die mensen daadwerkelijk gebruiken bij voice search. Dit kan je doen door bijvoorbeeld korte, duidelijke antwoorden te geven op zoekopdrachten.
Dit zijn vijf belangrijke online marketing trends en ontwikkelingen van 2023. Goed om te weten is dat online marketing een continu proces is en dat het belangrijk is om te blijven innoveren en verbeteren. Of je nou een groot bedrijf of een kleine onderneming bent, het is belangrijk om deze trends en ontwikkelingen in de gaten te houden en te bepalen hoe ze je marketingstrategie kunnen verbeteren.
Wil je liever samen met ons aan de slag? Neem gerust contact met ons op! Wij helpen je graag bij je online marketing. Of plan een vrijblijvend adviesgesprek in, wij adviseren je graag!