Logo Creating4U - Sterk in verschil
27 december 2022
49 online marketing tips
In het afgelopen jaar hebben we 49 online marketing tips via social media met jullie gedeeld. Deze tips hebben we voor jullie gebundeld, zodat je een handig overzicht van alle tips hebt. De tips hebben we in vijf categorieën verdeeld: algemene online marketing tips, SEO, webdevelopment, algemene social media en Instagram tips. Doe er je voordeel mee!

49 online marketing tips

In het afgelopen jaar hebben we 49 online marketing tips via social media met jullie gedeeld. Deze tips hebben we voor jullie gebundeld, zodat je een handig overzicht van alle tips hebt. De tips hebben we in vijf categorieën verdeeld: algemene online marketing tips, SEO, webdevelopment, algemene social media en Instagram tips. Doe er je voordeel mee!

Online marketing tips

Algemene online marketing tips

1. Zorg voor een consistente uitstraling van je bedrijf. Zo herkennen mensen makkelijk jouw bedrijf, producten en/of diensten!

2. Gebruik persoonlijke afbeeldingen voor je website en social media kanalen. Een stockfoto kan iedereen gebruiken, eigen afbeeldingen zijn uniek en persoonlijk. Dit spreekt mensen veel meer aan! 

3. Een analyse tool geeft je inzicht in waar bezoekers vandaan komen en helpt je hun gedrag op de website te monitoren. Dit levert je waardevolle informatie op om je website te optimaliseren! 

4. Wil je snel veel bezoekers via Google? Maak dan gebruik van Google Ads, het advertentieprogramma van Google. Hiermee haal je (betaald) snel resultaat.

5. Maak gebruik van e-mailmarketing voor jouw bedrijf! Zet bijvoorbeeld een mailfunnel op of stuur een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. 

6. Bespaar niet op je online marketing wanneer het minder goed gaat in je bedrijf. Goede marketing betaalt zichzelf namelijk vanzelf terug! 

7. Wil je volgend jaar serieus aan de slag met je online marketing? Stel (SMART) doelen op! Dit zorgt ervoor dat je sneller je gewenste resultaten behaalt.

SEO (zoekmachineoptimalisatie)

8. Meer bezoekers naar je website zonder te adverteren? Maak dan gebruik van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je een pagina optimaliseert, waardoor deze hoger gaat scoren in de zoekresultaten van Google.

9. Doe een zoekwoorden onderzoek. Op welke zoekwoorden wil je graag via Google gevonden worden? Maak hier een overzicht van en optimaliseer je website op deze zoekwoorden. 

10. Voeg landingspagina’s toe aan je website! Een landingspagina is een pagina die je optimaliseert om gevonden te worden in zoekmachines zodat mensen op je website kunnen landen. 

11. Geef elke (landings)pagina op je website een uniek zoekwoord. Zo weten zoekmachines waar de pagina over gaat en kan je de pagina optimaliseren op dit zoekwoord. 

12. Heb je een lokale doelgroep? Gebruik dan zoekwoorden met lokale plaatsnamen om de juiste doelgroep te bereiken. Heb je bijvoorbeeld een fietsenwinkel in Amsterdam, dan kan je als zoekwoord ‘fietsenwinkel Amsterdam’ gebruiken. 

13. Begin met bloggen! Dit is een goede manier om regelmatig nieuwe content op je website te plaatsen. Geef elke blog een zoekwoord zodat hij gevonden wordt via Google, dit kan voor veel extra bezoekers zorgen. 

14. Geef elke pagina van je website een H1 titel. Zo weet Google waar de pagina over gaat en optimaliseer je de SEO van je website! 

15. Schrijf voor elke pagina van je website een meta-beschrijving. Zo weten eventuele bezoekers en Google waar de pagina over gaat. Daarnaast is het goed voor de ranking van de website. 

16. Voeg aan iedere afbeelding op je website een alt-tag toe. Zo weten zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je website! 

17. Is jouw website gebouwd in WordPress? Maak dan gebruik van de (gratis) plugin Yoast SEO. Dit is een handige plugin die je een handje helpt met het optimaliseren van pagina’s op zoekwoorden.

18. Voeg interne links toe aan pagina’s op je website. Zo verbeter je de SEO, verlaag je het bouncepercentage en verhoog je de sessieduur.

19. Maak gebruik van SEO vriendelijke URL’s op je website. Dit is namelijk ook onderdeel van je online marketing en vindbaarheid van je website!

20. Focus je op het verhogen van de CTR. CTR staat voor click through rate, oftewel doorklikratio. Dit is een percentage dat aangeeft hoeveel kliks ten opzichte van het aantal vertoningen er zijn. 

21. Maak gebruik van Google Search Console. Hier vind je prestaties van jouw website terug, zoals het aantal klikken, het aantal vertoningen, de gemiddelde positie en de gemiddelde CTR. 

22. Laat klanten een review achterlaten via Google. Dit trekt niet alleen potentiële nieuwe klanten aan, maar is ook goed voor de positie van je website in de zoekresultaten. 

23. Voeg je bedrijf toe aan Google Mijn Bedrijf. Zo ben je beter vindbaar in de zoekresultaten van Google en zijn bedrijfsgegevens makkelijk te vinden. 

Lees ook: Hoe werkt SEO? Zoekmachineoptimalisatie voor beginners

Webdevelopment

24. Zorg dat je website een responsive design heeft. Responsive betekent dat de website zich aanpast naar het beeldscherm van de bezoeker. Zo hebben alle bezoekers een goede gebruikerservaring!  

25. Houd een minimum van 300 woorden aan voor je pagina’s en blogs. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid van de website! 

26. Zorg voor een goede contactpagina op je website zodat bezoekers je gemakkelijk kunnen bereiken. Plaats in ieder geval een contactformulier, een telefoonnummer en een e-mailadres op deze pagina. 

27. Vermeld je KVK en btw-nummer op je website. Dit is niet alleen wettelijk verplicht, maar geeft ook vertrouwen aan potentiële bezoekers. 

28. Laat jezelf (en je team) zien op je website. Bezoekers vinden het leuk om het gezicht achter een bedrijf te zien. Bovendien wekt dit vertrouwen voor (potentiële) klanten.

29. Plaats altijd social media iconen op je website wanneer je gebruik maakt van social media. Zo kunnen bezoekers je gemakkelijk vinden en gaan volgen!

30. Geef eens aandacht aan de 404 pagina van je website. Een goede 404 pagina zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk doorklikken en de website niet verlaten. 

Lees ook: 8 onmisbare website-elementen voor elke website

Social media (algemeen)

31. Zorg dat je niet afhankelijk bent van één socialmediakanaal, maar maak altijd gebruik van meerdere kanalen. Zo spreid je je kansen en krijg je een groter bereik!

Lees ook: Deze social wil jij gebruiken voor jouw bedrijf

32. Verdiep je in welke social media kanalen jouw doelgroep gebruikt. Zo kan je deze kanalen inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Denk niet alleen aan Facebook en Instagram, maar ook aan LinkedIn, Pinterest of TikTok. 

33. Weet jij wanneer je volgers online zijn op social media? Maak hier gebruik van en post je berichten op de tijden wanneer je volgers actief zijn. Zo heb je het meest kans op een succesvolle post!

34. Deel verschillende soorten content op social media. Denk aan foto’s, video’s en grafische designs. Zo haal je het meeste uit social media en blijft het interessant voor je volgers. 

35. Wees consistent in het delen van content op social media. Zo blijf je zichtbaar en word je niet vergeten door je volgers. Bedenk wat haalbaar is en past bij jouw bedrijf. 

36. Deel niet alleen content op social media, maar wees zelf ook actief! Volgen, liken en reageren bij andere accounts vergroot je zichtbaarheid en helpt je groeien. 

37. Gebruik voor elk social medium het aangeraden formaat. Zo heb je het meeste kans dat je post goed gaat presteren en een groot bereik krijgt. 

Lees ook: Wat zijn de social media formaten in 2022?

38. Deel ook af en toe persoonlijke content via je zakelijke socialmediakanalen, dit vinden mensen leuk om te zien en het creëert vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van ‘achter de schermen’ beelden.  

39. Plan je social media berichten vooraf in. Zo kan je in één keer voor een week of een maand vooruit werken, wat je uiteindelijk veel tijd bespaart.  

40. Gebruik relevante hashtags bij elke post op Instagram, LinkedIn, TikTok en Twitter. Hiermee vergroot je het bereik van de post, waardoor je meer potentiële klanten kunt bereiken.

41. Wil je een groter bereik creëren op social media? Naast organische posts is het ook mogelijk om te adverteren. Dit kan je een groter bereik, meer volgers en zelfs klanten opleveren!

42. Wil je naast foto’s en video’s ook graphics delen op social media? Dan is Canva een handige tool om te gebruiken. Canva is een ontwerpplatform waar je grafische uitingen kan maken voor social media. 

Lees ook: 12 gratis website tools voor jouw online marketing

43. Kijk eens naar het social medium TikTok. Dit platform is ook zakelijk goed in te zetten. Het voordeel van TikTok is dat je niet veel volgers nodig hebt voor een groot bereik. 

44. Zet Pinterest in als social medium voor je bedrijf! Door het delen van mooie content met een link naar je website kunnen mensen met één klik op jouw website terecht komen.  

45. WhatsApp Business is een goede manier om snel en gemakkelijk contact te hebben met (potentiële) klanten. Zie het als een stukje klantenservice van je bedrijf!

Instagram

46. Gebruik voor alle foto’s die je plaatst op Instagram hetzelfde filter. Hiermee creëer je eenheid in je feed waardoor het een mooi geheel vormt. 

47. Maak frequent gebruik van Instagram en Facebook stories. Dit vergroot je zichtbaarheid en zorgt ervoor dat je onder de aandacht van je volgers blijft komen.

48. Maak highlights op Instagram. Hier kan je stories in plaatsen. Stories zijn 24 uur te bekijken, maar wanneer je ze in een highlight zet kunnen je volgers langer jouw content bekijken. 

49. Heb je een webshop? Voeg je producten toe aan Instagram Shopping. Zo kunnen volgers makkelijk en snel jouw producten bekijken en doorklikken naar je website! 

Lees ook: 14 tips om succesvol te groeien op Instagram 

Samen aan de slag met jouw online marketing?

Wil je na het lezen van deze online marketing tips liever samen aan de slag gaan met jouw online marketing? Of lukt het je nog niet de gewenste resultaten te halen? Wij staan voor je klaar! Als creatief online marketing bureau zorgen wij voor een betere vindbaarheid van je website en verhogen wij je conversie. Daarnaast kunnen we je social media en e-mailmarketing verzorgen. Ga jij met ons de uitdaging aan?

Dit blog delen

Hoe werkt SEA? Zoekmachine adverteren voor beginners

Hoe werkt SEA? Zoekmachine adverteren voor beginners

Wat is SEA en hoe werkt het? En wat is het verschil tussen SEA en SEO? Daar geven we je graag antwoord op! We delen bovendien een handig SEA stappenplan voor beginners. Na het lezen van dit blog weet jij hoe SEA werkt en hoe jij kan beginnen met succesvol adverteren in Google! 

Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten voor je bedrijf? + handig stappenplan

Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten voor je bedrijf? + handig stappenplan

Maak jij al gebruik van Pinterest voor je bedrijf? Zo niet, dan is dat een gemiste kans. Je kan Pinterest namelijk heel goed zakelijk inzetten! We bespreken in dit blog wat Pinterest precies is, wat de voordelen zijn en we geven je een handig stappenplan om de eerste stappen te zetten naar een succesvol Pinterest account! 

Ook aan de slag met jouw website?

 

Het is tijd. Tijd om aan de slag te gaan met jouw website. Tijd om meer klanten te scoren. Tijd voor meer resultaat.

Maar neem nog even de tijd om gratis advies van ons in te winnen. Want dat is time well spent.