Wij bouwen

      BETERE WEBSITES

 

Jij krijgt

      MEER RESULTAAT

"

Waarom een online marketing strategie opstellen?

Ben je ZZP’er en doe je jouw eigen online marketing? Of werk je als (online) marketeer binnen een organisatie? Dan is het handig om een online marketing strategie op te stellen. Dit is de basis voor al jouw marketing werkzaamheden!

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is onderdeel van je bedrijfsstrategie, gericht op online activiteiten en kanalen. In deze strategie bepaal je de doelstellingen van je bedrijf en welke kanalen/acties er nodig zijn om deze te behalen.

Je kan een algemene online marketing strategie opstellen, maar ook een strategie voor een onderdeel van je online marketing. Bijvoorbeeld:

  • Zoekmachine marketing (SEO) strategie
  • Google Ads (SEA) strategie
  • Social media strategie
  • Contentmarketing strategie
  • E-mailmarketing strategie 

Online marketing strategie opstellen

De strategie opstellen in 6 stappen

Nu je weet wat een online marketing strategie is, ben je vast benieuwd hoe je zo’n strategie kan opstellen. De volgende punten zijn belangrijk om te verwerken in jouw strategie:

1. Doelgroep

Begin bij je doelgroep: wie is je doelgroep? En wie is jouw ideale klant? Formuleer je doelgroep zo feitelijk mogelijk, bijvoorbeeld: 

ZZP’ers in Nederland tussen de 25 en 45 jaar, werkzaam in de techniek met 5+ jaar werkervaring.

Tip: naast een duidelijke doelgroep formuleren kan je ook één of meerdere persona’s opnemen in de strategie. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van iemand uit je doelgroep. Dit helpt je bij het inleven in de doelgroep. 

2. USP’s

Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van jouw concurrenten? Schrijf je USP’s (unique selling points) op! Hierbij kan je ook informatie toevoegen over de visie en missie van je bedrijf, kernwaarden en focuspunten. Hoe gedetailleerder je alle informatie opschrijft, hoe beter de basis is die je neerzet.

3. SMART-doelen

Wat wil je bereiken met het inzetten van online marketing? Schrijf SMART (SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) geformuleerde doelstellingen op, bijvoorbeeld: in 2023 krijg ik elke maand 10 aanvragen voor nieuwe projecten binnen.

Je kan de doelen onderverdelen in korte termijn doelen (dit jaar) en lange termijn doelen (vijf jaar).

4. Concurrentieanalyse

Wie zijn je concurrenten? En hoe goed zit hun online marketing in elkaar? Tijd om hierachter te komen. Zo weet je precies welke concurrenten sterk zijn. Dit is waardevolle informatie die je kan inzetten bij het uitvoeren van je online marketing. Om een concurrentieanalyse grondig uit te voeren is het handig als je hier speciale tools voor hebt. Heb je die niet? Dan kan je overwegen om een online marketing strategie te laten schrijven door een online marketingbureau. 

5. Zoekwoordenonderzoek

Op welke zoekwoorden worden jouw concurrenten gevonden? En wat zijn relevante termen waar jouw doelgroep naar zoekt? Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in waar je doelgroep naar zoekt. Hier kan je op inspelen door content te creëren die aansluit op de zoekopdracht. Zo wordt jouw website beter gevonden op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. 

Dit onderzoek is dus een goede basis voor het schrijven van website teksten, landingspagina’s, productomschrijvingen en blogs. Ook hierbij is het handig als je speciale tools hebt, maar je kan natuurlijk ook gebruikmaken van de gratis tools van Google zoals Google Ads en Google Search Console. Deze tools kunnen je waardevolle informatie geven over zoekgedrag, relevante zoektermen en zoekvolumes. 

6. Planning en uitvoering

Welke werkzaamheden en kanalen ga jij inzetten om je SMART-doelen te halen? Je kan hierbij denken aan het inzetten van social media, SEO, SEA en e-mailmarketing. Maak hier meteen een tijdsgebonden planning van, zodat je ook daadwerkelijk aan de slag gaat met de gemaakte strategie. 

Strategie door Creating4U

Wil jij een online marketing strategie laten maken? Onze online marketeers staan voor je klaar! We kunnen zowel helpen bij de strategie opstellen als bij de uitvoering hiervan. Neem gerust contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken en kennis te maken!

Nog meer handige online marketing tips

4 manieren om je online zichtbaarheid te vergroten

4 manieren om je online zichtbaarheid te vergroten

Online zichtbaar zijn is in 2023 belangrijker dan ooit. Door je online vindbaarheid te vergroten, verhoog je het aantal website bezoekers, waardoor je ook je conversie kan verhogen. Online zichtbaarheid is een goed middel om je doelen (zoals meer offerte aanvragen of meer verkopen) te bereiken. Er zijn verschillende manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. We bespreken graag 4 manieren:

14 tips om succesvol te groeien op Instagram

14 tips om succesvol te groeien op Instagram

Instagram, het is een van de bekendste en grootste socialmediakanalen van nu. Het platform biedt veel potentie voor het (organisch) laten groeien van je bedrijf, maar er is ook veel concurrentie. Een goede strategie is dus onmisbaar. Daarom delen wij 14 tips om succesvol te groeien op Instagram!