14 tips om succesvol te groeien op Instagram
Instagram, het is een van de bekendste en grootste socialmediakanalen van nu. Het platform biedt veel potentie voor het (organisch) laten groeien van je bedrijf, maar er is ook veel concurrentie. Een goede strategie is dus onmisbaar. Daarom delen wij 14 tips om succesvol te groeien op Instagram!
1. Instagram profiel
De eerste indruk is enorm belangrijk, ook op Instagram. Laten we dus bij het begin beginnen: de uitstraling van je profiel.
- Profielfoto: je kan kiezen voor het logo van je bedrijf. Ben je zzp’er? Dan kan een professionele foto van jezelf ook heel persoonlijk zijn.
- Naam: naast de bedrijfsnaam kan je ook je branche, dienst of service toevoegen, zodat je account beter gevonden wordt. Wij hebben bijvoorbeeld ‘Creating4U | Online Marketing’.
- Biografie: wees duidelijk in wie je bent, wat je doet en waarom mensen je account zouden moeten volgen. Voeg ook een call to action toe naar je website, zodat mensen sneller doorklikken.
- Link: voeg een link naar je website toe. Dit kan naar de homepage, maar je kan ook naar een andere relevante pagina verwijzen.
- Highlights: alle stories die je deelt, kan je toevoegen aan highlights op je profiel. Verdeel de stories per onderwerp of thema, zoals content rondom je bedrijf, behind the scenes en/of informatie over je producten of diensten. Zo weten mensen makkelijk waar ze moeten kijken voor meer tips, inspiratie of informatie.
Daarnaast kan je nog toevoegen wat voor soort bedrijf je hebt en waar je zit (locatie). Zo maak je het persoonlijk en kunnen mensen makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn!
2. Strategie
Bedenk voor je gaat beginnen een strategie. Dit hoeft niet heel uitgebreid, maar het is wel handig om als basis te hebben. Verwerk hierin de volgende elementen:
- Wie is mijn doelgroep? Hoe wil de doelgroep aangesproken worden?
- Welke doelen wil ik behalen met het inzetten van Instagram? Wat zijn de doelstellingen?
- Wat wil ik uitdragen? Wat is de kernboodschap?
- Wat is de niche waarin ik mij bevind?
Een strategie geeft je richting en zorgt ervoor dat je ook daadwerkelijk iets gaat bereiken. En een duidelijke niche maakt het voor mensen makkelijker om te volgen. Zo weten ze beter waarom ze jou moeten gaan volgen.
Welke punten nog meer belangrijk zijn, lees je hieronder.
3. Waardevolle content delen
Instagram gaat zoveel verder dan alleen mooie plaatjes delen. Hoe meer waarde je deelt met je volgers, hoe meer volgers er zullen komen. Deel waardevolle informatie en inspiratie waar de doelgroep iets aan heeft, waardoor de content gedeeld en opgeslagen gaat worden. Dit is goed voor het algoritme en zorgt dat de content een groter bereik krijgt!
4. Interactie met volgers
Instagram is een sociaal medium, het is dus belangrijk om niet alleen te zenden. Ga in gesprek met je volgers, beantwoord reacties onder je posts en wees zelf ook actief bij andere accounts. Volg relevante accounts, laat reacties achter en deel interessante content met anderen. Door zelf sociaal te zijn, groeit je account. Instagram wordt hier namelijk heel blij van!
5. Consistent actief zijn en content delen
Wanneer je eens in de zoveel tijd een post plaats en daarna wekenlang niet actief bent, word je al snel vergeten en worden je posts minder weergegeven. Het is dus belangrijk om consistent te zijn in het delen van content. Bedenk voor jezelf wat haalbaar is en wat past bij jouw bedrijf en de doelgroep. Dit kan twee keer per week zijn, maar ook twee keer per maand. Kwaliteit gaat boven kwantiteit!
6. Let op tijden van plaatsing
Weet jij wanneer je doelgroep op Instagram zit? Handig om daarop in te spelen en je post dan te plaatsen. Wanneer je een zakelijk Instagram account hebt, krijg je inzicht in de statistieken. Hier kan je precies zien welke tijd en welke dag van de week je volgers het meest actief zijn. Speel hierop in en probeer eens verschillende tijden en dagen uit. Wanneer krijg je veel weergaven en interactie? Dan is dat waarschijnlijk een goede tijd voor jou!
7. Hashtags toevoegen
Naast je huidige volgers wil je natuurlijk nog veel meer mensen bereiken met je berichten. Gebruik daarom hashtags bij iedere post. Je mag er maximaal 30 gebruiken, maar gebruik alleen relevante hashtags. 5-10 relevante hashtags werken beter dan 30 minder relevante hashtags.
8. Instagram Stories
Stories worden apart van berichten geplaatst en zijn maar 24 uur zichtbaar. Hierop kan je eenvoudig tussendoor wat extra content delen, zoals jezelf en je bedrijf laten zien of “achter de schermen”-beelden delen. Mensen vinden het leuk om met je mee te kijken!
Stories die je langer wilt laten zien, kan je toevoegen aan de highlights op je profiel. Zo blijven ze net zolang zichtbaar als jij wilt!
9. Locatie toevoegen
Zorg naast de hashtags, dat je ook je locatie toevoegt aan je posts. Al helemaal als je veel lokale klanten hebt, is dit een goede kans om beter gevonden te worden in de buurt. Daarnaast zorgt het voor extra weergaven van je content.
10. Instagram Reels
Naast posts en stories zijn Reels ook onmisbaar als je wilt groeien op Instagram. Instagram Reels is vergelijkbaar met TikTok, het zijn korte video’s die naast normale berichten verschijnen op je tijdlijn. Maar er is ook een aparte tijdlijn waarin je alleen maar Reels te zien krijgt.
Instagram Reels is een van de beste manieren om veel bereik te creëren. Ook wanneer je nog niet zoveel volgers hebt, kan je met Reels veel mensen bereiken. Ook hier geldt: deel waardevolle, informatieve of inspirerende content en maak gebruik van hashtags en het toevoegen van je locatie.
11. Call to actions
Zorg dat je in elke caption (de tekst onder je post) een call to action verwerkt. Dit zorgt voor meer interactie, en meer interactie zorgt voor een goede organische groei op Instagram. Stel een vraag, prikkel de doelgroep!
12. Eenheid
Eenheid in je content is fijn voor je volgers, zo weten ze wat ze kunnen verwachten. Bovendien zorgt eenheid in je feed voor een mooie uitstraling. Ook niet onbelangrijk: het roept herkenbaarheid op en draagt bij aan de branding van jouw bedrijf!
Gebruik een Instagram grid voor je feed en eventueel een preset voor over je foto’s heen. Zo creëer je een mooi en overzichtelijk geheel.
13. Persoonlijkheid
Tegenwoordig is persoonlijkheid ook een belangrijk aspect, dit maakt het echt. Laat jezelf, je bedrijf en je eventuele werknemers dan ook zien op Instagram. Doe een voorstelrondje, deel de bedrijfsuitjes en laat eens wat “behind the scenes”-beelden zien. Dit zorgt ervoor dat je vertrouwen met een (potentiële) klant opbouwt.
14. Afwisseling
Alhoewel afwisseling en eenheid misschien wel tegenover elkaar lijken te staan, is het naast eenheid ook belangrijk om afwisselende content te delen. Zo blijft het leuk om je te volgen en het is belangrijk om de interactie met je volgers te behouden.
Samen aan de slag met Instagram?
Wil je graag groeien op Instagram, maar heb je hier te weinig tijd voor? Dan nemen wij dit graag uit handen. Van het maken van de content tot het plaatsen van de content op het juiste moment. We komen graag bij je langs om je gratis en vrijblijvend te adviseren over Instagram en eventuele andere socialmediakanalen. Klaar om te groeien?