6 maart 2020
Drastische daling in Google: het belang van monitoring
Het is iets wat we liever niet zien tijdens onze monitoring: een sterke daling in de posities in Google van onze klanten. Toch kwam het de afgelopen maanden bij twee klanten voor. De reden bleek in beide gevallen ongeveer hetzelfde. En het was een bijzondere reden…

Waarom monitoring zo belangrijk is

Voor de monitoring gebruiken we meerdere tools. Onder andere een tool waarmee we de backlinks in de gaten houden. In die tool zien we op welke websites een linkje geplaatst wordt naar de websites van onze klanten. Op die manier houden we in de gaten of de linkprofielen van de websites van onze klanten op niveau blijven. En in de linkprofielen van de websites van deze twee klanten viel ons op een gegeven moment iets op. 

De linkprofielen van deze klanten zijn nog heel klein. Er zijn nog niet veel websites die naar de websites van onze klanten verwijzen. Logischerwijs zijn er dus ook nog niet veel backlinks. Maar plots zagen we dat er in beide gevallen een nieuwe website tussen stond. Deze nieuwe websites kenden wij niet. En op deze websites werd er tientallen duizenden keren verwezen naar de websites van onze klanten. Dit gebeurde van de ene op de andere dag. Dus opeens hadden de websites van onze klanten duizenden extra backlinks. En dat vertrouwt Google niet. Het gevolg? De websites van onze klanten kelderden in de zoekresultaten.

Sponsoring is een goed idee, maar let op de uitvoering
Wat bleek? Beide klanten hadden een sponsorcontract afgesloten met plaatselijke verenigingen. Dergelijke sponsoring is natuurlijk een mooie manier om lokaal beter bekend te worden. En de verenigingen hadden netjes het logo van onze klanten op hun website geplaatst, met een linkje naar de website van onze klanten. Maar het probleem was dat dit logo met linkje automatisch op elke pagina van de website van de verenigingen terecht kwam. En dit bleken er vele duizenden te zijn. En zo gebeurde het dat de websites van onze klanten van de ene op de andere dag ieder bijna 40.000 backlinks vanuit 1 website kreeg.

Toen we dit constateerden, hebben we onze klanten daarvan op de hoogte gesteld. Zij hebben contact opgenomen met de betreffende verenigingen, met het verzoek het linkje achter hun logo weg te halen. Nu staat er op één pagina van de websites van de verenigingen een linkje naar de websites van onze klanten. En dit vindt Google een stuk beter.

Nu is het nog even afwachten wanneer Google het vertrouwen terug krijgt in het linkprofiel van de websites van onze klanten. Gelukkig kwamen we er door goede monitoring snel achter. Daarom speelt monitoring bij onze dienstverlening zo’n grote rol.

Heb je ook te maken (gehad) met een sterke daling van jouw posities in Google? Wij kijken graag eens met je mee, om te zorgen dat jouw posities hersteld worden! Neem contact met ons op om vrijblijvend kennis te maken.

Stappenplan online marketing

Stappenplan online marketing

Online biedt ondernemers veel mogelijkheden. Maar je kunt snel door de bomen het bos niet meer zien. Daarom is een goede online marketing strategie onontbeerlijk. Wij helpen je daarbij!

Oplichting met verkoop van domeinnamen

Oplichting met verkoop van domeinnamen

De laatste tijd krijgen we regelmatig telefoontjes van klanten, die benaderd zijn door een bedrijf dat domeinnamen verkoopt. Deze bedrijven bellen op met de boodschap dat zij op het punt staan om het domein van onze klant met een andere extensie (.com, .net, .org, .info etc.) vast te leggen of dat een zeer gewilde domeinnaam weer vrij komt. Maar gelukkig krijgt onze klant de mogelijkheid om deze domeinnaam alsnog te registreren, voordat de concurrent er mee aan de haal gaat. Een buitenkans, zou je zeggen!

Ook aan de slag met jouw website?

 

Het is tijd. Tijd om aan de slag te gaan met jouw website. Tijd om meer klanten te scoren. Tijd voor meer resultaat.

Maar neem nog even de tijd om gratis advies van ons in te winnen. Want dat is time well spent.