5 belangrijke online marketing trends van 2022
Online marketing is een dynamische wereld waarin continu veranderingen plaatsvinden. Als liefhebber van online marketing hoeven we jou dat natuurlijk niet te vertellen. Om je op de hoogte te houden van alle nieuwe ontwikkelingen op dit gebied, delen we graag 5 belangrijke online marketing trends van 2022 met je! Zo ben je weer up-to-date over alle gebeurtenissen binnen dit vakgebied. Lees je mee?
1. TikTok
De bekende TikTok filmpjes met hacks, dansjes en challenges zijn je vast niet ontgaan. Het platform wordt dan ook steeds populairder. Volgens het nationale social media onderzoek van Newcom is het aantal TikTok gebruikers met 75% gestegen, van 1,7 miljoen naar 3,0 miljoen gebruikers. Het dagelijks gebruik van TikTok is zelfs met 91% procent gestegen! Vooral het aantal twintigers dat gebruik maakt van de app is enorm aan het stijgen. Je kan dus wel zeggen dat TikTok een enorme trend is. Het platform wordt niet alleen gebruikt voor vermaak, ook zakelijk is TikTok goed in te zetten: je kan bijvoorbeeld je kennis en expertise delen of de producten die je aanbiedt laten zien. Ook zonder veel volgers is het mogelijk een groot bereik te genereren wanneer je gebruik maakt van de juiste hashtags. Heb je nog geen TikTok? Ga het eens proberen!
2. Instagram Reels
Video wordt steeds populairder! Zo ook op het social media platform Instagram. Waar het eerst alleen draaide om foto’s, is video inmiddels ook een belangrijk onderdeel geworden. Sterker nog: Instagram is niet langer een app voor het delen van foto’s, maar ze gaan zich juist richten op video. Reels spelen hierbij een grote rol. In 2022 zal hier de focus nog meer op gaan liggen!
Het voordeel van Reels is dat je veel mensen kunt bereiken, zonder dat je hier veel volgers voor nodig hebt. Het bereik van Reels ligt namelijk veel hoger dan het bereik bij foto’s.
3. Voice search
Voice search is simpel gezegd het inspreken van je zoekopdracht in zoekmachines zoals Google. Dus in plaats van je zoekopdracht te typen, spreek je deze hardop uit. Het verschil tussen tekst search en voice search is dat je door een zoekopdracht uit te spreken hele zinnen als zoekopdracht hebt. Dit in plaats van de korte zoektermen die je intypt met tekst search.
Voice search is een enorm opkomende trend: naar verwachting zal in 2022 de helft van alle zoekopdrachten met voice search worden gedaan. Belangrijk om hierop in te spelen dus! Je kan dit doen met je content aanpassen aan de zoekterm. Als de zoekterm van ‘online marketing bureau Opheusden’ naar ‘Waar vind ik een online marketing bureau in Opheusden?’ gaat, kan je jouw content aanpassen door antwoord te geven op de vraag.
4. Featured snippets
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van featured snippets! Een featured snippet is een uitgelicht fragment bovenaan de zoekresultaten pagina van Google. Hierin staat vaak al een antwoord op de vraag die je hebt ingetypt in de zoekbalk. Google bepaalt welke website het beste antwoord geeft op een zoekopdracht. Websites met content van hoge kwaliteit hebben de grootste kans om in de featured snippet naar voren te komen.
Een vorm van een featured snippet is het veld ‘mensen vragen ook’ op de zoekresultaten pagina van Google. Hierin staan verschillende vragen die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht. Zodra je op een vraag klikt verschijnt een kort antwoord. Dit lijstje met vragen blijft zich uitbreiden wanneer je erop klikt. Zo kun je meer relevante informatie krijgen of inspiratie opdoen!
Het is niet eenvoudig om in deze vakken naar voren te komen, daarom delen we vijf tips om de kans dat jouw website in deze featured snippets naar voren komt te vergroten:
- Maak een pagina met een duidelijke vraag-antwoord structuur
- Gebruik relevante woorden in je antwoord
- Kies voor long tail zoekwoorden, oftewel hele specifieke woorden die een mogelijke zoekopdracht omschrijven
- Schrijf een tekst die goed leesbaar en gebruiksvriendelijk is
- Plaats informatie in een lijst of tabel
5. Privacy
De vijfde online marketing trend van 2022 gaat over privacy. Gepersonaliseerde content is belangrijker dan ooit, er wordt veel waarde aan gehecht. Om content te personaliseren is data nodig. Marketeers gebruiken veel verschillende tools om data van websites te verzamelen.
Ook Google verzamelt enorm veel data van al onze zoekopdrachten. Elke minuut van elke dag krijgen ze data binnen. De online gebruikerservaring wordt door de grote hoeveelheid beschikbare data steeds verbeterd. 2022 is echter het laatste jaar dat we nog gebruik kunnen maken van third-party data. Google gaat in 2023 stoppen met het gebruik van third-party cookies, om de privacy van gebruikers te bevorderen, waardoor het lastiger wordt om advertenties te optimaliseren en jouw doelgroep te bereiken. Er wordt op Europees niveau gewerkt aan nieuwe online privacy richtlijnen. Deze zullen de third-party cookies zoals ze nu gebruikt worden, gaan verbieden. Het is dus verstandig om op zoek te gaan naar alternatieven voor bijvoorbeeld betaalde advertenties om minder afhankelijk te zijn van Google.
Maak je momenteel gebruik van Facebook pixel? Of heb je in het verleden gebruik gemaakt van pixel om Facebookadvertenties te optimaliseren? Let dan ook op! Op het gebied van de AVG begeeft dit programma zich in grijs gebied. Om dat goed te regelen, moet er een cookieverklaring op de website komen, waarin duidelijk staat uitgelegd waar die pixel voor gebruikt wordt. En men moet ervoor kunnen kiezen om de pixel te deactiveren. Daarnaast ligt Facebook onder vuur, omdat persoonsgegevens die zij verzamelen (onder andere via pixel) op Amerikaanse servers worden opgeslagen. Volgens de AVG moeten persoonsgegevens binnen de EU blijven.
Het privacyvraagstuk rondom het gebruik van Google Analytics in Europa loopt ook nog steeds. Mogelijk is het gebruik hiervan niet volgens de AVG. Wil je je hier alvast op voorbereiden? Lees ons blog waarin we 4 alternatieven voor Google Analytics bespreken!
Welke online marketing trends van 2022 ga jij toepassen voor je bedrijf? Of weet je niet goed hoe je hiermee kan beginnen? Neem contact op met ons, wij kunnen je hierbij ondersteunen.